23. kesäkuuta 2020

Kesäfiiliksiä

 Viime kesänä olin todella masentunut ja ahdistunut. Syynä tähän oli monia asioita, mutta elin toivossa, että tästä kesästä tulisi parempi. Ja niin siitä tulikin. Olen oikeastaan todella kauan vain odottanut sitä, että alan elää sellaista elämää kuin oikeasti haluan. Kukaan muu ei ole koskaan minua estänyt tekemästä sitä, päinvastoin, minua on aina kannustettu. En ole itse vaan kyennyt siihen. Mulla on oikeasti ollut pään sisällä asioita tosi pahasti pielessä. Mulle oli ihan normaali olotila olla alakuloinen, saamaton, innoton ja epäsosiaalinen. Tämä "huippufiilis", joka on ollut nyt jo aika pitkään läsnä arjessani, on normaaleille ihmisille ihan itsestäänselvä olotila. Mulle tää huippufiilis on muun muassa sitä, että mä jaksan tehdä muutakin kuin olla tietokoneella ja käydä kaupassa, ahdistavat ajatukset eivät piinaa, auringonvalo ei masenna, oloni ei ole syyllinen, olen sosiaalisesti oma-aloitteinen ja olen kiinnostunut asioista. Tällaista on kai ihan normaalin ihmisen elämä?

Ostin uudet lenkkarit ja innostuin harjoittelemaan juoksemista. Kuntosalitouhu alkoi vähän tympiä, koska se on niin keinotekoista ja mekaanista hommaa eikä se paranna kestävyyttä. Kestävyys on kuitenkin se juttu, josta on hyötyä arjessa enemmän, kuin isommista lihaksista. Pitää muistaa harjoittaa molempia osa-aluita eikä vain toista. Mut joo, sellaista kävely+juoksu-settiä yritän nyt tehdä säännöllisesti. En pysty pitkiä matkoja juoksemaan ja muutenkin jos vetää heti alussa överiksi, niin touhuun kyllästyy todella nopeasti. Onnistumisen kannalta on oikeasti nyt tärkeintä, että otan kevyesti ja rauhallisesti, mutta kuitenkin vähän itseään haastaen. En halua, että juoksulenkille lähteminen saa minut ahdistumaan. Silloin se harrastus varmasti taas loppuu lyhyeen.




Juhannusaattona olimme Lehtisaaren uimarannalla, jossa viihdyimme varsin pitkään. Merivesi oli superlämmintä! Yöllä menin juoksulenkille Vallilasta Töölönlahden ympäri ja takaisin. Panu oli rampa, joten se pyöräili mun perässä. Töölönlahdella oli paljon juhlijoita ja tuntui vähän hassulta olla itse juoksulenkillä. Lenkin jälkeen olin tietenkin ihan kuumissani ja ajettiin eräälle pienelle uimarannalle, jossa ei ollut ketään. Kello oli noin 1. Oli maagista uida yöllä, vaikka varsin valoisaa olikin.

On vaan niin siistiä, kun pystyy olemaan aktiivinen, osaa nauttia monista asioita ja uskaltaa olla rohkeampi. Mulla on ollut aidosti mukavaa myös ihan vain itseni kanssa. Olen ainoastaan nukkunut huonosti, mutta on silti ollut rento fiilis. Tuntuu, ettei mun ehkä enää tarvitse pelätä itseäni niin paljon.

12 kommenttia:

  1. Juoksemisen kanssa kannattaa olla aika varovainen tuolla taustalla (masennus/syömishäiriö) vaikka onkin ihan ok harrastus kunnon kannalta...kunhan ei sittenkään suunnittele mitään maratonia, joka on aikamoinen stressi kropalle. Kannattaa googlailla juoksemisen haittapuolistakin, varsinkin enkuksi löytyy hyviä tekstejä aiheesta. Miksi muuten juoksit kipeällä jalalla? En suosittele sitäkään jos haluaa jatkossakin juosta. Siellä salillakin riittää jos käy paristi viikossa, eikä päivittän...jolloin on enemmänkin haitallista, kun keho ei pääse lepäämään ollenkaan. Ei ihme jos nyt jo kyllästyttää. Etkö voisi keksiä itsellesi muitakin keinoja oikeuttaa itsellesi riittävän ravinnon saanti?

    VastaaPoista
  2. "Tällaista on kai ihan normaalin ihmisen elämä?"
    Hyvänä päivänä ehkä, mutta ihan samalla tavalla meillä "normaaleilla" (joihin itseni luen) on huonoja päiviä, jolloin ei jaksa tehdä mitään. Kun on pitkään hyvä olotila, niin siihen tottuu eikä sitä enää huomaa. Vasta kun asiat menevät jollain tavalla pieleen, arvostaa hetkiä jolloin kaikki oli hyvin. Sama juttu jos on terve ja sitten tulee kipeäksi; yksi tuttuni sanoi, että hän antaisi "mitä vain", jotta saisi kokea edes yhden päivän ilman kipuja. En pystynyt samaistumaan paitsi sitten kun muistin järkyttäät hammaskivut joskus kauan aikaa sitten - se helpotus kun sai viimein puudutuspiikin ja kivut häipyivät, lähenteli taivasta. Oikeastaan ylitti taivaan.
    Meni jo vähän ohi, mutta on mahtavaa, että sulla on nyt hyvä fiilis päällä!

    VastaaPoista
  3. Vastaus nimimerkille Nimetön24. kesäkuuta 2020 klo 17.56
    Vittu mitä paskaa. Ootsä joku nuttura liian kireällä oleva ylipedantti opettaja, jolla on tarve neuvoa tuntemattomia ihmisiä elämään ihanteittesi mukaan? Tämä on retorinen kysymys, vaikka laitoin tuotohn kysymysmerkin. Blogin kirjoitta sanoi käyneensä kerran tai kaksi juoksu/kävelylenkillä ja sä alat paasata jostain vitun maratonista. Etkä tietenkään suosittele kipeällä jalalla juoksemista. No KUKA suosittelee??? No ei vittu kukaan, mutta jos se kipu on vain lievä eikä haittaa juoksemista, niin entä sitten?
    Annan sinulle vielä "ystävän neuvon" näin anonyyminä: tuollainen negatiivissävytteinen muiden ihmisten ojentaminen on näin sivusta seuraten ihan karseata paskaa. Just my 5 cent mutta tuskin olen yksin mielipiteineni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei mielestäni kommenttini ollut negatiivinen sävyltää tai ainakaan sen ei ollut tarkoitus sitä olla, vaikka näin jälkikäteen luettuna myönnettäköön että aika suoraviivainen.

      Syömishäiriöiden ja juoksemisharrastuksen yhteydestä on lukuisia esimerkkejä ja kirjoituksia. Jos on taipuvainen perfektionismiin yms. saattaa urheileminenkin helposti muuttua pakonomaiseksi ja olin jo havaitsevinani rivienvälistä joitain hälytysmerkkejä kuten juoksemista kivusta piittaamaatta tai päivittäiset salikäynnit eivät kuulosta terveeltä lähtökohdalta liikkumiselle. Suosittelisin etsimään rennompaa ja hyväksyvämpää lähestymistapaa ja ymmärrystä että ne lepopäivät ovat tavallaan niitä kaikkein tärkeimpiä ja silloinkin on saatava ravitsevaa ja monipuolista ruokaa.

      T. Nimetön 17.56

      Poista
    2. Tuossa postauksessahan oli vain ja ainoastaan hyvä fiilis. En ymmärrä, miksi sun pitää olla huolissaan jonkun random bloggaajan juoksemisesta, koska hän mainitsee ohimennen, että liikuntaraajassa oli jotain pipiä. Sormi ojossa sulla opettamassa muita miten pitää elää. Ei jaksa, mutta en jaksa montaa muutakaan asiaa.

      Poista
  4. Mä luulin, että täällä on yksi ja sama tyyppi jonka nimimerkki on "Nimetön" mutta Blogger onkin muuttanut kaikki anonyymit nimettömiksi :D

    Mut joo, ei kenenkään tarvitse olla huolissaan mun juoksemisesta tai salilla käymisestä. En koe olevani pakkomielteinen ja kyllä mulla olisi varaa liikkua enemmänkin. Tuosta kivusta vielä. Vasta juostessa aloin huomata takareidessä kipua (tiedän mistä se oli tullut, yks pikku juttu vaan), ja siinä vaiheessa olin kävellyt jo jonkin matkaa, musat pauhas korvilla ja oli ihan mahtava juoksufiilis, niin en vain malttanut kääntyä takaisin. Joka päivä ei ole sellaista fiilistä, niin en halunnut heittää sitä hukkaan.

    VastaaPoista
  5. Eksyin pitkästä aikaa blogiisi katsastamaan, josko olisit kirjoitellut kuulumisiasi! Ilahduin huomatessani, että olet jälleen innostunut kirjoittamaan ja erityisesti siitä, että kuulumiset ovat näin positiivisia!

    Ihanaa ja kaunista kesää Linda!😊🌞

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla sinusta pitkästä aikaa :) Ihanaa kesää!

      Poista
  6. Siis apua, kuinka vähän oikein painoit noissa ig-kuvissa joissa pinkit hiukset?! Jotenkin ihanat kyllä silti ne hiukset, mutta nykyään näytät muuten paljon paremmalle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) En oo varma paljonko juuri noissa kuvissa painan, mutta muistan, että noihin aikoihin kun olin muuttanut Helsinkiin ja hiukset olivat lilat, paino oli jotain 38 kg. En muista, missä vaiheessa se alkoi siitä nousemaan. Mut joka tapauksessa jossain 40 kilon tietämillä mun paino pysytteli. Olihan ne hiukset kyllä makeet, mutta värin ylläpitäminen oli vähän työlästä, kun ne oli niin pitkätkin.

      Poista
  7. Vastaukset
    1. Hyvää, kiitos kysymästä :) Olin melkeinpä unohtanut blogin. Yritän kirjoitella tänne pian jotain :)

      Poista