14. toukokuuta 2020

Masennus ja sosiaalisuus

Olen usein miettinyt, että miksi juuri minusta tuli tällainen. Tuntuu väärältä olla masentunut, kun perusasiat ovat olleet kuitenkin hyvin. En pidä hyviä asioita elämässäni itsestäänselvyyksinä vaan tiedostan, että minulla on tapahtunut satumainen onni, että olen syntynyt Suomeen ja saanut hyvät lähtökohdat elämälle. Välillä olen miettinyt, että olen vain paatunut milleniaali, joka ei osaa elää. Se on varmasti yksi tekijöistä, mutta olen hiljattain tullut siihen tulokseen, että kyse on myös aivokemioista ja osittain geeneistä. Olen nyt paremmassa kunnossa kuin viime kesänä ja uskon siihen olevan osasyynä lääkityksen aloittaminen. Kaikkiin huomattavan hyviin jaksoihin elämässäni liittyy mielialalääkkeet. Vai voiko kyse olla vain siitä, että niinä hetkinä kun olen hakenut apua ja saanut lääkkeet, olen ollut yleisestikin sellaisessa mielentilassa, että haluan muutoksen elämään ja uskon parempaan tulevaisuuteen? Kyllä mä edelleen mietin, että kyse voi olla sattumasta enkä luota lääkkeisiin täysin. En silti aio ottaa riskiä ja lopettaa niitä ainakaan moneen vuoteen. Totuus selviää ajan kanssa. Parempaan oloon on toki vaikuttanut myös ihan vaan se, että aika on kulunut, olen taas vuoden viisaampi ja itselleni armollisempi.

Joskus minulla oli tapana mietiskellä, että nuoruus on mennyt hukkaan ja miksi en nauttinut elämästä täysillä. Miksi en ottanut rauhallisesti ja ollut stressaamasta asioista. Kunpa en olisi käyttänyt aikaani niin huonosti. Voin kuitenkin jo hyvin mielin antaa itselleni anteeksi, sillä nuorena on yksinkertaisesti mahdotonta nähdä asioita sitä perspektiivistä, josta ne vanhempana näkee. Vakavasti masentuneena ihmisenä en olisi voinut tehdä asioita toisin. Onneksi olen vielä suhteellisen nuori, joten on vielä aikaa ottaa menetetyt vuodet takaisin. Mielessäni kuitenkin välillä pyörii pelko, että sama masennus- ja ahdistuskierre vaan jatkuu ja huomaan vasta vanhuksena, että tulipas käytettyä elämä huonosti. Masennusta on mahdollista helpottaa ohjailemalla omaa mieltä, mutta vaikean masennuksen hoitoon tarvitaan myös muiden apua. Synkän mielen kanssa kahdestaan eläminen on helvettiä. Olen joutunut sen kokemaan. Yksi tärkeimpiä asioita, joita olen oppinut vuosin aikana on se, että älä haudo ongelmiasi yksin. Pienetkin ongelmat saattavat paisua ihan järjettömiin mittasuhteisiin. Usein asioihin on olemassa ratkaisu, kunhan annat muiden auttaa.

Olen paljon miettinyt näitä kuolemajuttuja ja ahdistunut siitä, kuinka lopullista se on. Minulla on kuitenkin vahvasti sellainen tunne, että olen saamassa tästä pelosta entistäkin suuremman voimavaran itselleni. Vuoden aikana olen muuttunut valtavasti. Vaikka aika ajoin saatan olla järkyttävän ahdistunut ja masentunut, kokonaismielentilani on kohonnut huimasti. Tiedostan aivan kaiken, mitä ajattelen ja teen ja tiedän, missä asioissa ylireagoin ja missä en. Silti tunteitaan on vaikea hallita. Tiedostaminen auttaa kuitenkin jo paljon hallinnan saamisessa. Tiedostan kuolevaisuuteni joka päivä. Vaikka ei olekaan kovin tervettä ajatella sitä niin paljon, niin se auttaa mua elämisessä. Rakas lukijani SL kirjoitti hyvin, kuinka asiat kannattaa ottaa vastaan sellaisena kuin ne tulevat. Se on niin totta. En voi sille mitään, että me eletään, vanhetaan ja kuollaan. Maailma nyt vain toimii niin. Oon saanut ihan mielettömän hienon mahdollisuuden, kun olen päässyt syntymään tähän maailmaan, tähän paikkaan, juuri tänä aikakautena. En kuitenkaan kärsi niin pahoista mielisairauksista, ettenkö voisi yrittää tietoisesti ohjailla mieltäni ja ruveta muuttamaan itseäni. Haluaisin siis poistaa elämästäni ne asiat, jotka ylläpitävät masennustani. Monet näistä asioista ovat vaikeasti hallittavissa, eli ne pääkopan sisällä olevat asiat, kuten vaikkapa huonot unenlahjat ja luonteenpiirteet. Ja sitten on vielä ne geenit ja aivokemiat. Joitain asioita voi halutessaan kehittää. Oon esimerkiksi usein oon miettinyt että mä nyt oon tällainen epäsosiaalinen masispaska, joka ei osaa olla ihmisten kanssa. Mutta oon huomannut, että kyllä mä oikeastaan osaan, jos vain pystyn pääsemään hetkeksi ulos siitä masennussumusta, ujoudesta ja sosiaalisista peloista. Kun olen vaikka puhunut hoitajan kanssa tunnin puhelimessa, niin sen jälkeen olo on yleensä levoton ja olen tosiaankin alkanut janoamaan lisää sosiaalisuutta. Hän sanoi, että en vaikuta yhtään ujolta ja olen hyvä analysoimaan itseäni. Se tuntui ehkä maailman suurimmalta kehulta. Myös kaikenlaiset positiivissävytteiset kanssakäymiset tuttujen ja tuntemattomien kanssa virkistävät mieltäni. Blogin kirjoittaminen ja kommentteihin vastailu ovat antaneet mulle myös ihan uudenlaista sosiaalista energiaa.

Sitten kun mä muutaman päivän muhin itsekseni enkä kirjoita tai puhu kellekään, niin sosiaalinen innostus laskee saman tien ja siihen fiilikseen on taas vaikea päästä. Myös masennus pahenee. Haluan siis elämääni lisää sosiaalisuutta, mutta silti mä pelkään ihmisiä. Pelkään, etten ole tarpeeksi kiinnostava, puhelias, kiva ym. ja siksi olen tietoisesti jäänyt yksin. En uskalla tavata nettituttujani, koska pelkään pettäväni odotukset. Tiedän, että osaan olla myös seurassa ihanan hullu ja puhelias, mutta se vaatii minulta paljon, että pystyn tuomaan oikean minäni esille. Uusien ihmisten kanssa sen yrittäminen vie niin paljon energiaa, että väsyn hyvin nopeasti, luovutan ja muutun mielenkiinnottomaksi. Aika lailla tämän takia olen yksinäinen. Sinänsä oma valinta, mutta pelot on kuitenkin ne, jotka hallitsee tätä. Mun suurin unelmani olisi opetella ulos tästä luonteenpiirteestäni. En tarkoita sitä, että haluaisin nyt olla kaikkien kaveri ja ruveta käymään sukujuhlissa. Ei, olen edelleen introvertti enkä muuksi muutu. En kaipaa suurta kaveripiiriä enkä saa sosialisoinnista irti niin paljon kuin muut yleensä. Haluan edelleen haahuilla kaupungilla ja luonnossa mielummin yksin kuin seurassa ja jäädä mielummin kotiin kuin lähteä juhliin. Haluan vaan peloista eroon edes jonkin verran, koska silloin elämäni muuttuisi paljon mielekkäämmäksi. Todellisuudessa en ole yhtään huonompi ihminen kuin muut eikä mun jutut ole kovinkaan paljon paskempia kuin muiden keskivertoihmisten jorinat. Haluaisin vain yrittää muistaa sen koko ajan. Vain muutama vuosikymmen viimeistään niin olen mullan alla. Vituttaisi vielä haudassakin, jos olisin antanut pelkojen hallita elämääni.

30 kommenttia:

  1. Olen aika samanlainen sosiaalisten tilanteiden suhteen. Tapellut asian kanssa koko elämäni ja tuntuu että olen antanut pelkojen ja masennuksen voittaa.
    Kaipaan jotain sosiaalisia kontakteja( muitakin kuin poikaystäväni seuraa)vaikken koekaan olevani sosiaalinen...jos siinä on mitään järkeä :) Mutta koska käytännössä niitä ystäviä ei ole, en vain usko että vain sattumalta tutustuisin kerrasta johonkin kivaan tyyppiin, jonka kanssa voisi olla oma itsensä, viettää aikaa ja jutella/tehdä ns. tyttöjenjuttuja yms., joka ymmärtäisi etten jaksa olla sosiaalinen välttämättä kovinkaan usein koska ahdistun kaikista asioista, muttei se silti tatkoita ettenkö välittäisi muista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on hyvin samanlainen tilanne. Minäkin kaipaan sosiaalista kanssakäymistä, vaikken ole erityisen sosiaalinen. Se vaan kuuluu meidän luontoon. Me kaksi ainakin ymmärtäisimme toisiamme, jos olisimme kavereita :)

      Poista
  2. Tuo mitä hoitajasi sanoi kuulostaa todella tutulta, niin omien kavereiden kuin itsenikin kohdalla. Moni ihminen joka kertoo olevansa introvertti ja omasta mielestään sosiaalisesti kykenemätön onkin juuri sitä mielenkiintoisinta seuraa! Ehkä meitä yhdistää se piirre, että sosiaalista kömpelyyttä jää monesti miettimään, ja ruoskii itseään kaikenlaisella "kylläpä sanoin tyhmästi" tms. jutulla, joka ei nyt asiaa helpota lainkaan. Kuten sanoit, jos sieltä omasta kuplasta tulee hetkeksi ulos ja unohtaa itsekriittisyyden, huomaakin, että eihän tässä olekaan mitään hätää. Jos vain uskaltaa. Aina näin ei käy, mutta jokaisesta uskalluksesta on kyllä oppinut jotain.

    Se, että on itselleen armollisempi auttaa takuulla eteenpäin. Silloin omat pelotkin kykenee hyväksymään, ja sen että ne ovat olemassa, ja sitä kautta niiden työstäminen tai kääntäminen positiivisiksi voi olla paljon helpompaa. Yksi sen aiemman vinkin piirteistä onkin ettei asettaisi odotuksia myöskään ihmisille. Jokainen meistä tekee jotain ennakko-olettamuksia uusista ihmisistä, vaikka edes alitajuisesti. Silti sitä usein huomaa, että lähes jokainen tapaaminen (oli se tutun tai tuntemattoman kanssa) ei mennytkään niin kuin alunperin odotti. Siitä saattaa saada tuota sosiaalista energiaa helposti vielä vähän lisää :)

    Onneksi tässä on vaikka kuinka pitkä aika tarjolla tehdä elämästä vielä parempaa. Oli ne askeleet sitten pieniä tai suurempia.

    Terveisin,
    Toinen huonot unenlahjat omaava introvertti lukijasi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyviä huomioita taas. Jokaisesta uskalluksesta on kyllä aina saanut energiaa. Enemmän mua on jäänyt kaduttamaan, jos olen jättänyt jännityksen takia sanomatta asioita. Liiallinen itsekriittisyys on kyllä pahasta ja siitä pitäisi päästä eroon. Olen varma, että minusta pidettäisiin enemmän, jos puhuisin ihan mitä vaan, kuin että olisin vain hiljaa. Minun pitäisi pyrkiä siihen, että alan vain puhumaan ennen kuin ajattelen.

      Poista
    2. Kuulostaa tutulta katua asioita joita ei ole sanonut. Jälkeenpäin on monesti miettinyt, että ei siinä tilanteessa lopulta olisi ollut mitään hävittävää. Aito kiinnostus toisiin ihmisiin tuntuu kantavan melko pitkälle.

      Poista
    3. Jep, pelkästään jo se, että osoittaa kiinnostusta toisen asioihin ja kuuntelee, on hyvin sosiaalista. Jotkut eivät tajua tätä ja keskittyvät vain ihmettelemään, että miksi puhun niin vähän.

      Poista
  3. Ootko oikeasti Facessa nimellä Linda Christ Koskinen? ja jos oot niin onko Christ sun toinen nimi?

    Miten uskallat laittaa Instaan niin rohkeita alusvaatekuvia itsestäs?

    Ja sit haluisin vielä kysyä että miten reagoisit/ajattelisit jos joku tuntematon lähestyis sua ja kerois tunnistavansa täältä tai muualta somesta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi Linda Christ Koskinen en ole minä.

      Oon ollut iloinen ja innostunut mun muuttuneesta kropasta. Mut tää alkaa tuntua jo ihan tavalliselta ja olen päässyt paranemishuumasta yli, niin ei niitä varmaan enää pahemmin tuu. Se on selvää, että joku ajattelee niistä pahaa, mutta en oikein jaksa miettiä sitä.

      Mulle on käynyt näin pari kertaa. Se on mulle ihan ok, että tullaan sanoo moi ja juttelee.

      Poista
  4. Tee kiltti uusi postaus menneisyyteesi liittyen esim. kuva siltä ajalta kun olit normaalipainoinen jne, lapsuus tmv. tai mitä nyt ikinä haluat jakaa :) olisi tosi mielenkiintoista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voisin juu tehdä jonkun tällaisen, jos aihe tosiaan kiinnostaa :)

      Poista
    2. Oi, ihan tosi kiva ja kyllä vain kiinnostaisi! en malta odottaa tuota postausta. Niin ja kun luin näitä vanhempia kirjoituksiasi, niin sain selville että osaat piirtääkin, tämä on minunkin kausittainen harrastus joten olisi kiinnostavaa nähdä enemmänkin töitäsi ;)

      Poista
    3. No mä lupaan tehdä :D mut älä pidättele hengitystäsi.

      Poista
    4. Eheipäs kun pidättelen jo ja meitä on varmasti useampia, joten parasta pitää kiirettä ;X

      Poista
    5. Voi ei :D Haluatko vielä antaa jotain ehdotusta, että miltä aikakaudelta? Musta tuntuu, ettei lapsuudessa ole sen ihmeempää kerrottavaa.

      Poista
    6. Ihan miltä aikakaudelta tahansa koet että haluaisit kertoa. Mutta esimerkiksi ajalta ennen kun sairastuit? tai samoin vuosi 2013 voisi myös olla kiinnostava, koska mainitsit aikaisemmin että olit tuolloin ensimmäistä kertaa normaalipainoinen sitten sairastumisen.
      Tai jotain siltä ajalta kun aloit seurustelemaan Panun kanssa? En tiedä...voihan olla etteä jokin muukin ajanjakso voisi olla kiinnostava jota en osaa edes ehdottaa :D
      Mutta tykkään kyllä katsella ihmisten ihan lapsuusaikaisiakin kuvia, niissä on aina jotain todella nostalgista ja lohdullista, että me kaikki ollaan joskus oltu niin pieniä :)

      Poista
    7. Voisin tehdä vuodesta 2013, koska se oli hyvin mielenkiintoinen vuosi hyvässä ja pahassa mielessä :D Tältä ajalta löytyy myös aika päräyttäviä päiväkirjamerkintöjä, joita kirjoitin samaan aikaan kun pidin blogiakin, mutta nää tekstit oli sellaisia, joissa halusin purkaa ajatuksia ilman että tarvitsi miettiä, mitä kehtaa julkaista ja mitä ei. Siltä ajalta on myös paljon puhelimella otettuja kuvia arkielämästäni. Lapsuuskuvia mulla ei ole digitaalisina, mutta voin joskus ottaa niistä kuvia kun käyn vanhempien luona :)

      Poista
    8. Joo, vuosi 2013 kuulostaa jännittävältä :D tee vaan siitä! Ja kyl vaan, voithan tosiaan tehdä lapsuusajoilta vielä myöhemmin ihan oman postauksenkin :)

      Poista
    9. Pakko nyt sanoo, että en taida sittenkään olla lähiaikoina tekemässä tätä. En jaksa miettiä menneitä.

      Poista
    10. Höh, ehdit saada sen kuulostamaan niin kiinnostavalta että harmi...mutta teeskentelen nyt ymmärtäväistä ja sanon ettei se mitään ja sun blogisi niin tietenkin on täysin sun päätettävissä mistä haluat kirjoitella :D

      Poista
  5. Saatko paljon huomiota tuntemattomilta miehiltä? Ja millaista? Tullaanko sulle vaikka juttelemaan? pyydetään ulos? tai kehumaan kauniiksi jos olet kaupassa tai jossain?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika harvoin. Kai me suomalaiset pidetään melko epäkohteliaana asiana lähestyä livenä. Mä en pidä sitä epäkohteliaana, vaan musta se on positiivista, että uskaltaa tulla juttelemaan muuallakin kuin netissä. Yrittäminen on aina sallittua. Tälläisia tosielämän lähestymisiä tapahtui enemmän kun olin nuorempi. Ehkä siksi, että olin kiinnostavamman ja lähestyttävämmän näköinen, kun pukeuduin näyttävämmin ja meikkasin vahvasti. En usko, että nykyään pahemmin erotun joukosta, kun en pukeudu enää niin päräyttävästi enkä mikään superkauniskaan ole. En pyöri paljoa kaupungillakaan nykyisin. Näytän ihan perustyypiltä, joka ahdistuu, jos tullaan juttelemaan. Oon tietty ujo, mutta en ahdistu. Mä tulen yleensä iloiseksi pienistä kohtaamisista ulkomaailmassa ja joitain ihan pieniä juttuja saatan muistaa vuosienkin päästä.

      Poista
  6. Sun niin pitäis kerätä jonnekin kuvia sun asukokonaisuuksista muiden inspiraatioksi ja ihailtavaksi ;) Ihana se violetti asu IG:ssä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aww kiitti :D Kaipa se riittää että laitan näitä vaan instaan silloin kun tulee otettuu.

      Poista
    2. Nooh..kaipa sitten jos laitat tarpeeksi usein kuvia myös asukokonaisuuksista ;D

      Poista
    3. Sori, mutta pakko vielä kysyä onko uusimmassa IG kuvassa oleva sininen T-paita samettia vai jotain muuta materiaalia? Upea sekin asu :)!

      Poista
    4. Kiitos! Juu, se on sellaista sametin tyylistä pehmeää ja kimaltelevaa materiaalia :) Löysin viime viikolla UFFista.

      Poista
    5. Uffista tekee kyllä hyviä löytöjä toisinaan. Onko se paita siis sama kun tuo mikä näkyy uudemmissa IG-kuvissakin? Kiva kun laitoit uusia, tykkään niistä missä näkyy sun tyyliä, tyylikäs kun olet ;) Onko sulla jotain tiettyjä joiden tyylistä haet vaikutteita omaan pukeutumiseen vai mistä saat inspiraation?

      Poista
    6. Juu, sama paita. Kiitos kehuista :) En oikein osaa sanoa...saan inspistä milloin mistäkin.

      Poista
  7. Toivoisin enemmän ruoka-aiheisia juttuja:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En halua kertoa syömisistäni, ottaa annoskuvia tai mitään sellaista. Mulla on kuitenkin yksi syömisaiheeseen liittyvä postaus nyt tekeillä.

      Poista